zaterdag 6 februari 2010

Ordnung must sein

Locatie: Zürich Hauptbahnhof. Doel: Abbonement kopen voor het openbaar vervoer.

Ik trek nummer 219. Nummer 218 blijft steken in de machine. In de ovale hal springt kassa 6 van 217 op 218. Met een net iets te vrolijke pasfoto ben ik klaar voor mijn Halbes-tax abbo. 'Zou ik u nummer even mogen zien'. - Maar natuurlijk; ik heb 219. 'Nummer 218 is aan de beurt'. - Dat heb ik gezien ja, maar nummer 218 is in het apparaat blijven steken, daarom sta ik hier. 'Toch zou ik even af willen wachten wat er met 218 is gebeurt'. - Ik frons m'n wenkbrauwen -. 'Die vrouw achter je, is dat 218?'. Nee, dat is 218 niet. 'Hey kassa 3 staat op 218'. O ja, dat had ik nog niet gezien. Maar daar is dus niemand. 'Maar daar had u dus eigenlijk moeten zijn.' - Ik begrijp het, mijn welgemeende excuseses voor mijn onoplettendheid.- Kassa 3 springt ondertussen op 220. 'Misschien is er inderdaad niemand met 218'. Nee volgens mij ook niet. 'Weet je wat, anders ga je maar gewoon zitten, dan help ik je wel even'. Wat geschikt!

Locatie: ETH Universiteitscomplex. Doel: een verbinding met het internet maken

- Guten Tag -. 'Grüezi'. Ik ben uitwisselingsstudent. 'Aha.' Ik zou graag een verbinding met het internet willen maken. 'Het semester is nog niet begonnen.' Dat begrijp ik ja. 'Tijdens het semester krijg je daar een account voor'. Dat weet ik, maar ik zou graag nu al verbinding willen maken met jullie netwerk, is een gast account mogelijk. 'O, dat is niet de normale gang van zaken. Maar 1 verdieping lager, 3 deuren verder kunnen ze je misschien wel helpen'. Ok, vriendelijk bedankt'. (1 verdieping lager, 3 deuren verder). 'Grüezi!'. 'Nu al verbinding maken? Dat is niet de normale gang van zaken'. - Daar heb ik alle begrip voor, maar kunnen jullie mij toch helpen.- 'Op het moment niet. Als je een brief aan de professor schrijft met een speciaal verzoek dan kan hij ons daarvoor misschien opdracht geven'. Dat klinkt wat omslachtig. 'Dat is het ook'. - Maar de enige manier?- 'Ja, verder kan ik je niet helpen. Als jij een mailtje stuur aan de assistent van de professor, zal hij overleggen met de professor zelf. Deze geeft dan opdracht aan de assistent ons een berichtje te sturen aan ons. Ik zal dan 2 deuren verder je gast account laten aanmaken.' Aha. Vriendelijk bedankt voor uw tijd en moeite mij te woord te staan.

Ingang Zürich Hauptbahnhof